<html lang="fi"><head><title>Keskeytyspäätös tulkkauspalveluiden hankinnassa (noin 8 950 000 euroa alv 0 %)</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header> <!--<div class="logoteksti" style="">Vantaan kaupunki</div>--> <div class="logo" style="height:100px; width:288px;" ></div> <p>VIRANHALTIJAPÄÄTÖS<br> Kaupunkistrategia ja johto / Henkil&ouml;st&ouml; ja konsernipalvelut / Hankinta<br> Hankintajohtaja Ekholm Tiina<br> 13.1.2022<br> 8 / 2022<br> VD/1021/02.08.00.00/2021</p> </header><h1>Keskeytysp&auml;&auml;t&ouml;s tulkkauspalveluiden hankinnassa (noin 8 950 000 euroa alv 0 %)</h1><h2>Lisätietoja antaa</h2><p>Sanna-Kaisa Sutinen, sanna-kaisa.sutinen@vantaa.fi, p. 040 534 0614</p><p><strong>Hankinnan kohde<br /><br /></strong>Hankinnan kohteena on tulkkauspalvelut ja niihin liittyvät asiantuntijapalvelut Vantaan, Helsingin ja Keravan kaupungeille sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (HUS). <br /><br />Hankinta toteutettiin yhteishankintana Vantaan, Helsingin ja Keravan kaupunkien sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa. <br /><br />Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti: <br /><br />Osa alue 1: Läsnäolotulkkaus ja erityisryhmien tulkkaus <br /><br />Osa-alue 1 sisältää seuraavat palvelut:<br />- läsnäolotulkkaus <br />- erityisryhmien tulkkaukset <br />- tulkkauspalveluihin liittyvät, hankintayksikkökohtaiset kouluttamiseen ja kehittämiseen liittyvät, erikseen tilattavat lisäpalvelut. <br /><br />Osa-alue 2: Etätulkkaus <br /><br />Osa-alue 2 sisältää seuraavat palvelut:<br />- etätulkkaus<br />- pikatulkkaus<br />- ilmoitustulkkaus<br />- tulkkauspalveluihin liittyvät, hankintayksikkökohtaiset kouluttamiseen ja kehittämiseen liittyvät, erikseen tilattavat lisäpalvelut. <br /><br />Kumpaankin osa-alueeseen valitaan yksi (1) sopimustoimittaja. <br /><br />Kukin hankinnassa mukana oleva hankintayksikkö tekee hankinnasta oman päätöksen ja hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. <br /><br />Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta kiinteänä, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. <br /><br />Vantaan osalta sopimuksen perusteella hankintoja voivat tehdä Vantaan kaupungin kaikki toimialat, liikelaitokset sekä Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy. <br /><br /><strong>Asian tausta</strong><br /><br />Vantaan kaupunki on julkaissut 2.10.2021 EU-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa, Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan sähköisessä TED-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. <br /><br />Tarjouspyynnöstä esitettävien lisätietokysymysten määräaika oli 20.10.2021 kello 12.00. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin 28.10.2021.<br /><br />Hankinnasta on lisäksi julkaistu HILMA-portaalissa 31.10.2021 korjausilmoitus, jolla hankintayksiköt pidensivät tarjouksen jättämiselle asetettua määräaikaa 12.11.2021 kello 12.00 saakka.<br /><br />Määräaikaan mennessä tarjouksen tekivät ryhmittymä Oulan x Youpret, Semantix Finland Oy, Suomen Tulkkauspalvelu Oy, Tulka Oy ja Tultra Oy.<br /><br />Vantaan kaupungin hankintajohtaja on päätöksellään 3.12.2021 § 83 valinnut tulkkauspalveluiden sopimustoimittajiksi osa-alueessa 1 Tultra Oy:n ja osa-alueessa 2 Semantix Finland Oy:n.<br /><br />Ryhmittymä Oulan x Youpret, Suomen Tulkkauspalvelu Oy ja Tulka Oy ovat valittaneet päätöksestä markkinaoikeudelle. Ryhmittymä Oulan x Youpret ja Tulka Oy ovat lisäksi tehneet hankintapäätöksestä hankintaoikaisut.<br /><br /><strong>Hankinnan keskeyttämisen perustelut</strong> <br /><br />Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.<br /><br />Hankintayksikkö on valitusten ja hankintaoikaisujen läpikäynnin yhteydessä tarkastellut hankinta-asiakirjoja ja saapuneita tarjouksia uudelleen. Hankintayksikkö on havainnut, että tulkkauspalvelun käyttöönottoa ja käyttöönottoprosessiin liittyvää työtä, toimenpiteitä ja ajankäyttöä ei oltu tarjouspyyntöasiakirjoissa huomioitu riittävällä tasolla. Käyttöönottoon liittyy runsaasti hallinnollista työtä, jota hankintayksikkö ei ollut kaikilta osilta huomioinut tarjouspyynnön vaatimuksissa eikä tarjousten hinnoittelussa. <br /><br />Käyttöönottoon liittyvällä hallinnollisella työllä tarkoitetaan muun muassa laskutukseen liittyvien toiminnallisuuksien sopimista toimintayksiköittäin ja käytäntöön viemistä, tietosuojaohjeiden ja -sopimusten läpikäyntiä yhdessä tarjoajan ja tilaajan tietosuojavastaavien kanssa sekä tietosuojan toimivuuden varmistamista käytännössä palvelun sisällä ja jokapäiväisessä työssä, käyttöönottoon kuluvaa työaikaa niin tarjoajan kuin tilaajan puolelta, palvelun käyttäjien riittävän tasoista tiedottamista ja kouluttamista palveluiden käyttöön. <br /><br />Hankintayksikkö ei ole myöskään ottanut toimittajan asiakaspalvelutoimintaa riittävästi huomioon tarjouspyynnössä, joka osaltaan vaarantaa toimivien palveluiden saatavuuden. <br /><br />Edellä mainitut seikat ovat voineet vaikuttaa tarjousten hintojen vertailukelpoisuuteen, sillä jotkin tarjoajat ovat voineet sisällyttää edellä mainittua työtä joko kokonaan tai osittain tarjottuihin hintoihin, kun taas jotkin tarjoajat eivät ole välttämättä huomioineet näitä laisinkaan hinnoittelussaan. <br /><br />Hankintayksikkö oli määritellyt sopimuksen alkuajankohdaksi 1.1.2022, eikä palvelun aloittaminen tuolloin olisi ollut mahdollista muun muassa sen vuoksi, että käyttöönottoa ja siihen kuluvaa aikaa ei oltu hankinta-asiakirjoissa huomioitu. Hankintayksikön näkemyksen mukaan palvelun käyttöönotto olisi palvelun luonteen ja siihen liittyvien tietoteknisten näkökohtien vuoksi tullut huomioida omana käyttöönottoprojektinaan ja erikseen hinnoiteltuna tarjousten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi. <br /><br />Hankintalain 87 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on vaadittava käytettäväksi yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa alustavana näyttönä siitä, että ehdokas tai tarjoaja täyttää seuraavat vaatimukset: <br /><br />1) mikään 80 ja 81 §:ssä tarkoitetuista poissulkemisperusteista ei koske ehdokasta tai tarjoajaa; <br /><br />2) ehdokas tai tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset. <br /><br />Hankintayksikkö on kohdan 1 mukaisesti vaatinut käytettäväksi ESPD-lomaketta alustavana näyttönä siitä, ettei tarjoajia koske 80 ja 81 §:ssä tarkoitetut poissulkemisperusteet. Hankintayksikkö ei kuitenkaan ole kohdan 2 mukaisesti vaatinut ESPD-lomaketta käytettäväksi alustavana näyttönä kaikkien hankintayksikön asettamien soveltuvuusvaatimusten täyttämiseksi. ESPD-lomakkeelle ei oltu kirjattu esimerkiksi tarjoajan rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevia vaatimuksia, eikä referenssivaatimuksia, jotka olivat osa tarjoajien soveltuvuuden arviointia. Hankintayksikkö on siten menetellyt hankintalain 87 §:n vastaisesti jättäessään kirjaamatta osan tarjoajien soveltuvuusvaatimuksista ESPD-lomakkeelle. <br /><br />Yllä mainituilla perusteilla hankintayksikkö katsoo, että hankinta on keskeytettävä, ja aloitettava sen kilpailutus uudelleen.</p><h2>Päätös / Hankintajohtaja</h2><p>Päätän keskeyttää tulkkauspalveluiden hankinnan ja aloittaa sen kilpailutuksen uudelleen.<br /><br />Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeuttaan.<br /><br />Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä ja panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokkaat tai tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.</p><h2>Allekirjoitukset</h2><p>Vantaa 13.1.2022</p><p>Ekholm Tiina</p><h2>Täytäntöönpano</h2><p>Hankinta</p><p>Päätös on yleisesti nähtävillä</p><p>Aika: 14.1.2022</p><p>Paikka: Vantaan kaupungin internetsivulla paatokset.vantaa.fi</p><p>KH, tarjoajat, markkinaoikeus</p><p>Annettu tiedoksi sähköisesti.</p><p>Pvm: 13.1.2022</p><p>Vastaanottajat: </p><p>Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla <strong>hankintayksiköltä</strong> oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella <strong>markkinaoikeuden</strong> käsiteltäväksi.<br /><br />Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.</p><h2>MUUTOKSENHAKUOHJEET</h2><p><strong>I Hankintaoikaisuohje</strong><br /> <br /><strong>Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde</strong><br /> <br />Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132-135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.<br /> <br /><strong>Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika</strong><br /> <br />Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. <br /> <br />Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.<br /><strong> </strong><br /><strong>Sähköinen tiedoksianto </strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti, asianosaisen katsotaan saaneen tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.<br /> <br /><strong>Tiedoksianto kirjeitse</strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu tiedoksi hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaisesti postitse kirjeellä, katsotaan asianosaisen saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.<br /> <br /><strong>Tiedoksianto saantitodistuksella</strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi hallintolain (434/2003) 60 §:n mukaisesti, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /><strong>Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö</strong><br /> <br />Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.<br />Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.<br /> <br />Hankintaoikaisu toimitetaan Vantaan kaupungille.<br /> <br /><strong>Vantaan kaupungin yhteystiedot:</strong><br /><br />Postiosoite: Vantaan kaupungin kirjaamo, PL 1100, 01030 Vantaan kaupunki <br />Käyntiosoite: Kirjaamon asiakaspalvelu/Tikkurilan Vantaa-Info, Dixi (2. krs.), Ratatie 11, 01300 Vantaa<br />(Aukioloajat: ma-ke 8.45-16.30, to 12.00-17.00 ja pe 7.45-15.30. Tarkista kesäajan ja arkipyhän aukiolo soittamalla tai osoitteesta https://www.vantaa.fi/vantaa-info)<br />Puhelin: (09) 83911 (vaihde)<br />Sähköpostiosoite: kirjaamo&#64;vantaa.fi<u></u><br />Asiointipalvelun osoite: https://asiointi.vantaa.fi/web/oikaisuvaatimus<br /> <br />Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.<br /> <br /> <br /><strong>II Valitusosoitus markkinaoikeuteen</strong><br /><strong> </strong><br /><strong>Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset</strong><br /> <br />Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.<br /> <br />Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.<br /> <br />Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:<br /><ol><li>yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;</li><li>sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai</li><li>sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.</li></ol><br /><strong>Puitejärjestelyyn perustuva hankinta</strong><br /> <br />Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.<br /> <br /><strong>Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu</strong><br /> <br />Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.<br /> <br /><strong>Sähköinen tiedoksianto </strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti, asianosaisen katsotaan saaneen tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.<br /> <br /><strong>Tiedoksianto kirjeitse</strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä, asianosaisen katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.<br /> <br /><strong>Tiedoksianto saantitodistuksella</strong><br /> <br />Mikäli hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.<br /> <br /><strong>Muutoksenhakuaika</strong><br /> <br />Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.<br />Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.<br /> <br /><strong>Muutoksenhakuaika suorahankinnassa </strong><br /> <br />Mikäli hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä, valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.<br /> <br />Mikäli hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta, suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.<br /> <br />Mikäli hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta, suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.<br /> <br /><strong>Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus </strong><br /> <br />Mikäli hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä, on valitus tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.<br /> <br /><strong>Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta</strong><br /> <br />Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.<br /> <br />Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.<br /> <br /><strong>Valituksen sisältö</strong><br /> <br />Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.<br /> <br />Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.<br /> <br />Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään.<br /> <br /><strong>Valituksen toimittaminen</strong><br /> <br />Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona, asiointipalvelussa tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.<br /> <br /><strong>Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto</strong><br /> <br />Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.<br /> <br /><strong>Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle</strong><br /> <br />Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.<br /><strong> </strong><br /><strong>Oikeudenkäyntimaksu</strong><br /><br />Muutoksenhakijalta peritään käsittelystä markkinaoikeudessa oikeudenkäyntimaksua 2120 euroa alle miljoonan euron hankinnassa. Jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa, käsittelymaksu on 4240 euroa. Mikäli hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6350 euroa. <br /><br />Yksityishenkilön oikeudenkäyntimaksu markkinaoikeudessa on 530 euroa.<br /><strong> </strong><br /><strong> </strong><br /><strong>Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot</strong><br /> <br />Markkinaoikeus<br />Käynti- ja postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki<br />puh. 029 56 43300<br />fax 029 56 43314<br />markkinaoikeus(at)oikeus.fi<br />asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet</p><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>