<html lang="fi"><head><title>Osallistuminen Sipoonkorpi Hop-On Hop-Off -bussipalvelun hankintaan vuosille 2025-2026</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header> <!--<div class="logoteksti" style="">Vantaan kaupunki</div>--> <div class="logo" style="" ></div> <p>VIRANHALTIJAPÄÄTÖS<br> Kaupunkiymp&auml;rist&ouml;n toimiala/ Kadut ja puistot<br> Kaupungininsin&ouml;&ouml;ri Westlin Henry<br> 26.3.2025<br> 38 / 2025<br> VD/4168/00.04.01/2022</p> </header><h1>Osallistuminen Sipoonkorpi Hop-On Hop-Off -bussipalvelun hankintaan vuosille 2025-2026</h1><p>Vantaan kaupungin hallintosäännön 13 luvun 17 §:n mukaan kaupungininsinööri tai hänen määräämänsä päättää palvelualueensa palveluhankinnoista 400 000 euroon saakka (alv 0 %) ja urakalla teettämisestä 1 000 000 euroon saakka (alv 0 %).<br /><br /><strong>Hankinnan kohde ja hankintamenettely<br /></strong>Hankinnan kohteena on matkustajien kuljetukset Sipoonkorvessa kulkevalla reitillä Vantaan, Sipoon ja Helsingin välillä vuosille 2025-2026. Hankinta sisältää myös mahdollisuuden jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Kyseessä on Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin yhteishanke.<br /><br />Sipoonkorven kansallispuisto on pääosin julkisen liikenteen saavuttamattomissa ja kansallispuiston voimakkaasti kasvaneet kävijämäärät ovat aiheuttaneet ruuhkia pysäköintialueille. Bussilinjan tavoitteena on mahdollistaa Sipoonkorven saavutettavuus autottomille retkeilijöille sekä edistää kestäviä liikennemuotoja kansallispuistoon pääsyssä. Liikennöinti on osa Helsingin seudun liikenteen (HSL) U-liikennettä.<br /><br /><strong>Hankintamenettely<br /></strong>Hankintailmoitus julkaistiin kansallisen kynnysarvon ylittävänä hankintana. Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa käytettävän avoimen menettelyn kaltaista menettelyä.<br /><br />Hankintailmoitus julkaistiin julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa sekä tarjouspyyntö Tarjouspalvelu.fi - toimittajaportaalissa 27.2.2025.<br /><br />Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä 12.3.2025 klo 12.00 asti. Tarjouspyyntöön esitettyjä kysymyksiä saapui 1 kpl. Vastaus määräaikaan mennessä saapuneeseen kysymykseen julkaistiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti samansisältöisenä tarjouspalvelussa kaikille tarjoajille samanaikaisesti. Kysymykseen vastattiin 12.3.2025.<br /><br />Tarjoukset pyydettiin jättämään sähköisesti 21.3.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Saadut tarjoukset asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:<br />- Nobina Oy<br />- Salon Tilausmatkat Oy<br />- Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy<br /><br />Tarjoukset avattiin 24.3.2025 klo 12.02.<br /><br /><strong>Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen<br /></strong>Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.<br /><br /><strong>Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen<br /></strong>Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaaditut asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.<br />Kaikki tarjoajat jättivät pakollisten vaatimusten osalta tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen.<br /><br /><strong>Tarjouksen valintaperuste ja vertailuperusteet</strong><br />Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellinen edullisuus muodostui laatu- ja hintapisteiden yhteenlasketusta tuloksesta.<br /><br />Tarjousvertailussa hintapisteet muodostivat 90 % ja laatupisteet 10 % kokonaispistemäärästä.<br /><br />Vertailussa käytetty kokonaishinta muodostui vähintään 35 asiakaspaikkaisen kaluston päivähinnasta (¬ /päivä, alv 0 %).<br /><br />Hintavertailussa edullisin tarjous sai 90 pistettä ja muut pisteytettiin kaavalla: edullisin kokonaishinta / vertailtava kokonaishinta * 90 pistettä.<br /><br />Laatupisteiden maksimimäärä oli 10 pistettä, joista:<br />4 pistettä matkustajien opastuksesta ruotsinkielellä <br />4 pistettä paikallistuntemuksesta <br />2 pistettä vähäpäästöisemmästä kalustosta<br /><br />Enimmäispistemäärä hinta-laatu -vertailussa oli 100 pistettä. Vertailussa korkeimman kokonaispistemäärän saanut tarjous katsottiin kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.<br /><br /><strong>Tarjousten vertailu<br /></strong>Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarkistamisen jälkeen hankintamenettelyssä ja tarjousten vertailussa olivat mukana kaikki tarjoajat.<br />Saatujen tarjousten yhteenlasketut kokonaispistemäärät olivat seuraavat:<br /><br />Nobina Oy 89,51822 pistettä<br />Salon Tilausmatkat Oy 42,65772 pistettä <br />Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy 100,0000 pistettä<br /><br />Hankintapäätöksen liitteenä 1 on yhteenveto tarjousten arvioinnista ja tarjousten saamista pistemääristä.<br /><br /><strong>Hankinnan arvo<br /></strong>Vertailussa käytetty kokonaishinta muodostui vähintään 35 istumapaikkaisen kaluston päivähinnasta.<br /><br />Voittaneen tarjoajan arvonlisätön yksikköhinta oli:<br /><br />Vähintään 35 asiakaspaikkaa 748,88 ¬ /päivä<br /><br />Hankinnan kokonaisarvo huomioiden mahdolliset optiovuodet on 131 802,88 ¬ (alv 0 %).<br /><br />Vantaan kaupungin osuus kustannuksista on 50 %. Vuotuinen kustannus Vantaan kaupungille on 16 475, 36 ¬ (alv 0 %). Kustannukset koko sopimuskauden ajalta, sisältäen mahdolliset optiokaudet, ovat noin 65 901,44 ¬ . Arviossa ei ole huomioituna HSL:n nousukorvauksia, jotka vähentävät kuntien maksuosuutta. Nousukorvaukset tuloutetaan puoliksi Sipoon kunnalle ja Vantaan kaupungille. Sopimuksen liikenne on kokonaisuudessaan HSL:n U-liikennettä ja siinä käytetään HSL:n tariffien mukaisia lippuja.<br /><br /><strong>Hankintasopimuksen tekeminen<br /></strong>Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus tullaan solmimaan aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosaiset ovat saaneet hankintapäätöksen perusteluineen ja oikaisuohjeineen tiedoksi.<br /><br />Hankintasopimuksessa noudatetaan JYSE 2014 Palvelut sopimusehtoja (päivitysversio huhtikuu 2022).</p><h2>Päätös / Kaupungininsin&ouml;&ouml;ri</h2><p>Päätän<br />a) Valita tarjousvertailussa parhaat kokonaispisteet saanut Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy, Sipoonkorpi Hop-On Hop-Off - bussipalvelun toteuttajaksi sopimuskaudeksi 2025-2026. Päätös optiokausien käytöstä vuosille 2027 ja 2028 päätetään erikseen,<br />b) että tämä päätös sitoo Vantaan kaupunkia vasta hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Vantaan kaupunki tekee mahdollisen optiokauden käytöstä erillisen päätöksen viimeistään saman vuoden tammikuun loppuun mennessä,<br />c) että Vantaan kaupunki valitsee varalle yhden (1) tarjoajan. Varatoimittaja on tarjousvertailussa toiseksi tullut Nobina Oy, jonka kanssa hankintasopimus solmitaan siinä tapauksessa, että kilpailutuksen voittajaksi valitun tarjoajan kanssa ei synny sopimusta tai sopimus joudutaan purkamaan tai irtisanomaan sopimuksen ensimmäisen sopimusvuoden aikana,<br />d) että kustannukset kohdistetaan joukkoliikenteen kustannuspaikalle 145100000.</p><h2>Allekirjoitukset</h2><p>Vantaa 26.3.2025</p><p>Westlin Henry</p><p>Kaupungininsin&ouml;&ouml;ri</p><h2>Liitteet</h2><p>Vertailutaulukko: Osallistuminen Sipoonkorpi Hop-On Hop-Off -bussipalvelun hankintaan vuosille 2025-2026</p><p>Allekirjoitettu sähköisesti asianhallintajärjestelmässä.</p><h2>Täytäntöönpano</h2><p>Katujen ja puistojen palvelualue</p><p>Päätös on yleisesti nähtävillä</p><p>Aika: 26.3.2025</p><p>Paikka: Vantaan kaupungin internetsivulla paatokset.vantaa.fi</p><p>Asianosaiset</p><p>Annettu tiedoksi sähköisesti.</p><p>Pvm: 26.3.2025</p><p>Vastaanottajat: Asianosaiset </p><p>Jos olet tyytymätön tähän päätökseen, voit vaatia siihen oikaisua <strong>kaupunkitilalautakunnalta,</strong> eli tehdä siitä oikaisuvaatimuksen.</p><h2>MUUTOKSENHAKUOHJEET</h2><p>Oikaisuvaatimuksen voit tehdä:<br /> <br />lainmukaisuusperusteella, eli jos<br /><br /><ul><li>päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä</li><li>päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa</li><li>päätös on muuten lainvastainen</li></ul>ja/tai<br />tarkoituksenmukaisuusperusteella, eli päätöksen sisältöön liittyvillä perusteilla. <br /> <br />Voit tehdä oikaisuvaatimuksen, jos olet kunnan jäsen. Asianosaisena voit tehdä oikaisuvaatimuksen kunnan jäsenyydestä riippumatta, jos päätös kohdistuu sinuun tai se vaikuttaa välittömästi oikeuksiisi, velvollisuksiisi tai etuihisi. <br /> <br /><strong>Oikaisuvaatimuksen toimittaminen</strong><br /><strong> </strong><br />Toimita oikaisuvaatimus <strong>14 päivän kuluessa</strong> päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä. Myöhässä tullutta oikaisuvaatimusta ei tutkita.<br /> <br />Kunnan jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Vantaan kaupungin internet-sivulla.<br /> <br />Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä<br /><br /><ul><li>seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä</li><li>kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai</li><li>saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana.</li></ul><br />Voit toimittaa oikaisuvaatimuksen sähköpostilla tai sähköisen asiointipalvelun kautta, postittamalla tai henkilökohtaisesti Tikkurilan Vantaa-Infoon sen aukioloaikana. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa oikaisuvaatimuksen vielä seuraavana arkipäivänä. <br /> <br />Tee oikaisuvaatimus kirjallisena. Ilmoita siinä päätös, johon haet oikaisua, sekä mahdollinen diaarinumero. Kerro mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Jos sinulla on vaatimustasi tukevia asiakirjoja, liitä myös ne mukaan oikaisuvaatimukseen. Lopuksi ilmoita yhteystietosi ja kotikuntasi ja allekirjoita oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot. Jos käytät laillista edustajaa, oikaisuvaatimuksessa tulee olla myös edustajan vastaavat tiedot.<br /> <br />Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla.<br /> <br /><strong>Vantaan kaupungin yhteystiedot:</strong><br /> <br />Postiosoite: Vantaan kaupungin kirjaamo, PL 1100, 01030 Vantaan kaupunki<br />Käyntiosoite: Kirjaamon asiakaspalvelu/Tikkurilan Vantaa-Info, Dixi (2. krs.), Ratatie 11, 01300 Vantaa<br />(Tarkista aukioloajat soittamalla tai osoitteesta https://www.vantaa.fi/vantaa-info)<br />Puhelin: (09) 83911 (vaihde)<br />Sähköpostiosoite: kirjaamo&#64;vantaa.fi<br />Asiointipalvelun osoite: https://asiointi-vantaa.digiloikka.fi/prod/eservices/available/start/Oikaisuvaatimus-paatokselle</p><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>